Orient Express Diorama

Bouw van het Diorama “De Oriënt Express.

Mijn idee was om een treinwagon te maken welke echt beweegt zoals een oude coupe beweegt over de rails van vroeger
Tegenwoordig is de rails veel beter en stiller dan hoe het was in vroeger jaren.
Ik weet dat je toen amper kon staan als de trein vol was. Je moest je dan af en toe goed vast houden door de plotselinge bewegingen.
Dus daarom moest er een basis komen welke deze bewegingen nabootst.
DSC08619
Als eerste begon ik met een basis welke de grootte bepaalde van de treincoupé.
Ik had nog niet bedacht voor welk soort trein. Wel dat het een antieke moest worden. Op de basisplaat begon ik met een mechaniek dat alle kanten op moest kunnen bewegen. Dus op en neer, heen en weer enzovoorts.
Het eerste was het mechaniek om alle kanten op te kunnen schommelen.
Deze basis moest in zijn geheel op en neer kunnen bewegen. Daarom werd de basis op vier veren geplaatst. Zie nu eerst een aantal foto’s tijdens het samenstellen.DSC08620

DSC08623Er werd veel tijd in dit relatief kleine diorama gestoken omdat het allemaal moest passen in een beperkte ruimte met veel technische onderdelen.
Bijna alles werd met de hand gemaakt. Dat is leuk om te doen, maar tevens zijn de meeste voorwerpen nergens te koop waardoor zelf maken de enige optie is.

DSC08637 (1)Er werd een elektromotor met excentriek gemaakt onder de basisplaat.DSC08638 (1)
Een Nokken-wiel bepaalt het geluid en de beweging van meerdere wielen welke klikken op de railovergangen. tegenwoordig zijn deze nauwelijks meer voel en hoorbaar. Maar vroeger was dat zeer aanwezig.

In deze video hierboven ziet u het mechaniek draaiend in close-up!
Het nokkenaswiel zorgt voor de op en neerbeweging en het ratelende rails overgangs-geluid.

DSC08636 (1)Een magneetspoel met bewegende stift zorgt dat de coupe af en toe overhelt naar de achterzijde. Dat simuleert dat aan die kant de rails plaatselijk is verzakt.DSC08625Om te zien hoe straks de figuren in de Coupe gaan bewegen is een houten pop geplaatst. Daarna werd de ombouw gemaakt en de achterwand van de coupe.
Een deur en ramen geven een doorkijk naar een videoscherm waarop straks een bewegende achtergrond is te zien. Dat moet simuleren dat de trein echt rijdt en doordat er rook en stoom langs de ramen voorbij gaat dat het een stoomtrein is.
Een mini-geluidsinstallatie zorgt er tevens voor dat naast het mechanische geluid, op de achtergrond het geluid van een stoomlocomotief is te horen.
Onderin is net genoeg plaats voor een unit om het beeld en geluid aan te sturen, plus een elektrische voeding om dat alles van stroom te voorzien. Zie de volgende foto’s.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Dit alles moet er toch in gaan komen als het moet gaan werken!

DSC08661 (1)

Alle apparatuur moet in de kleine ruimte onder het mechaniek komen……

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERAVideo en  geluid staan op een mediaspeler met geheugenkaart die samen met de rest van de installatie er nog net in passen!
DSC08688
Een leren raamriem werd gemaakt en aangebracht (echt leer zie vergroting)
Achterin zijn ronde gaten gemaakt omdat straks de warmte van de techniek afgevoerd moet kunnen worden.
De buitenzijde wordt verder bewerkt tot de juiste omvang en het model.
Dit nadat ik had bedacht dat de Oriënt Express als voorbeeld moest dienen.
DSC08719 (4)
Tapijt op de vloer, een tafel gemaakt en geplaatst met attributen.
De poppen werden niet zelf gemaakt, maar wel vermaakt omdat het origineel staande poppen zijn. O.a. werden armen en benen doorgezaagd en in de juiste stand weer aan elkaar gemaakt.
Het dak werd met de hand bekleed en de stoelen werden ook zelf vervaardigd naar voorbeeld van de Oriënt Express.

DSC08713De vorm van het diorama is in stijl van het onderwerp gemaakt!Orient01In de tentoonstelling van 2013 te Oudewater werden affiches opgeplakt naast het diorama waarmee indertijd reclame werd gemaakt.DSC08715
Nu staat het in de mini-tentoonstelling te wachten op een liefhebber of een volgende tentoonstelling.   (materialen € 550,= , 90 uur arbeid) € 1250,=

NAAR MENU