Eerste E-bike ombouwproject

          De eerste fiets welke ik ombouwde tot E-bike was een BATAVUS
van 43 jaar oud.


HET VOORDEEL VAN ZELFBOUW IS NIET ALLEEN DE PRIJS!
Het voordeel van deze ombouw is, dat iedere accu van de juiste spanning gekoppeld kan worden aan dit systeem. Dus hoeft niet via een dealer aangemeld te worden.
De standaard accu kost iets meer dan de helft van een merkaccu welke ook nog eens aangemeld moet worden.
Is net zo veilig en gaat net zo lang mee.
Je kunt best goedkoop een tweede accu kopen voor het zelfde de geld van een merkaccu. Kijk maar eens bij Amazon of andere verkoper van E-bike accu’s.

De reden dat ik mijn oude fiets zelf ging ombouwen was dat de prijzen sinds de Corona uitbraak helemaal omhoog waren geschoten. Een standaardfiets kon wel goedkoper onder de 1000 Euro, maar dat was niet veel zaaks. Een beetje fiets zoals een TREK moest ineens 4000 Euro gaan kosten. Toen dacht ik er aan om te gaan zien wat het kost als ik mijn oude fietsie eens ging ombouwen tot een volwaardige E-bike.
Uit China durfde ik geen ombouwpakket te bestellen omdat ik absoluut geen idee had van wat ik nodig had voor deze fiets.
Ik heb toen rondgespeurd naar een verkoopadres in Nederland.
Op het eerste adres wilden ze mij wel helpen, maar toen kwam ik uit op 2200 Euro. Kon ik net zo goed  een redelijke fiets kant en klaar kopen.
Maar daarna kwam ik uit bij EFOS.
Het ombouwpakket was twee keer zo duur als in China, maar dit pakket was betrouwbaar spul en direct te leveren (andere dag)
Het pakket zoals ik het wilde hebben kostte € 1100, 00
EFOS wilde mij men persoonlijk te woord staan.
Daarmee was ik fijn geholpen en kon ik de juiste spullen bestellen met een beetje telefonische hulp en goede raad.
Daarna had ik een fiets die in drie seconden op topsnelheid kwam.
Veel beter dan een standaard E-bike dus.
Na een poosje rondgefietst te hebben wilden vrienden van mij ook hun fiets omgebouwd hebben.
Zodoende heb ik al een flink aantal E-bikes gebouwd.
Ze zijn allemaal enorm tevreden met hun zeer rappe fietsjes.
De gemiddelde snelheid kun je ook nog hoger instellen, maar dat raad ik niemand aan, want nadat ik dat had uitgeprobeerd heb ik de fiets weer op 25 – 30 Km/u terug geprogrammeerd.
Het was levensgevaarlijk om tegen de 50 Km/uur te rijden.
Maar de wetenschap dat de fiets nu in staat was tot enorme prestaties gaf een voldaan gevoel.
Mijn oude beestje is nu een volkomen nieuw leven ingeblazen!

Scrol omlaag voor strange and beautiful things