Lopend ombouwproject

Begonnen met een bod te doen op een te koop staande redelijk sportieve Koga Miyata
Voor € 250,- werd deze gewonnen op een veilingsite.
Deze fiets heeft 18 versnellingen.
Als eerste werd een ombouwpakket bij EFOS-Ebikes besteld
van € 1100, 00

24-07-2021
Uitgaven tot nu toe  —  € 1350,00
Nu gaan we beginnen met de fiets te demonteren en aan te passen zodra het pakket binnen is.
26-07-2021
Bidonhouder verplaatst en Contorollerkastje gemaakt met 3D-printer.

      

27-07-2021
TOEN IK MIJN OMBOUW PAKKET BINNEN KREEG, BLEEK DIT BEDOELD VOOR EEN RACEFIETS!
De controller was in dit geval niet los er bij, maar verwerkt in de accuplaat. Dus het geprinte kastje kon nu vervallen.
De fiets werd omgekeerd om het achterwiel te demonteren.
Daarna werd de achterband compleet over gezet naar het nieuwe achterwiel met motor. Het wiel maakt 300 toeren per minuut.
Een standaard motorwiel doet 190 Rpm.
Ik ben benieuwd hoe snel de fiets maximaal zal kunnen rijden.


Het nieuwe motorwiel zoals deze werd geleverd door EFOS-Ebikes

Het achterwiel gemonteerd

Het bleek dat er te weinig ruimte achter het kettingwiel was om de trapsensor te monteren. Dus uitgeweken naar de andere zijde van de trapas.

  De trapsensor

De trapsensor netjes afgedekt met een zelf uit autoplaat vervaardigd plaatje welke op zijn plaats gehouden wordt  door de  bout van de standaard.


De tandwielcassette werd grondig gereinigd alvorens teruggeplaatst te worden.


De accu werd op de plaats van de bidonhouder geplaatst.
De bidonhouder werd onder het zadel teruggeplaatst.


Alle zaken zoals extra claxon, gashandel, display, nieuwe handvatten en knijpremmen met rem signalering.
De knijpremmen met switches kon aanvankelijk niet aan dit ombouwset verbonden worden. Maar naar enig uitzoekwerk bleek dat het toch wel mogelijk was.
Ik vond het belangrijk dat als er geremd wordt, de motor ogenblikkelijk word uitgeschakeld en dus de fiets niet nog een stukje wil doorrijden. Want dat is naar mijn inziens levensgevaarlijk.

Het display geeft alle zaken weer zoals fiets-ondersteuning stan (0 t/m 5), buitentemperatuur, gefietste afstand, accuspanning en laadtoestand, huidige snelheid en nog veel meer zaken.
Het licht kan via het display aan en uit gezet worden, er is ook een stand om met de fiets naar boven te lopen zoals naast een trap op een treinstation en dergelijke. Ook kan de loopstand gebruikt worden om op te stappen zonder te hoeven steppen.
Via het display kan de maximum snelheid ingesteld worden.
Veilig is natuurlijk tot 25 Km /u , maar in de test zonder limiet was de maximaal gehaalde snelheid 58,2 Km /u. Dus nooit doen !


HET EINDPRODUCT! (klik op de foto voor een vergroting)

Scrol omlaag voor strange and beautiful things