Warning: Undefined variable $_widget_options in /home/fantasiorama.nl/public_html/fantasiorama.nl/wp-content/plugins/max-music/music.php on line 18
Mijn oude mountainbike als E-bike - FANTASIORAMA

Mijn oude mountainbike als E-bike

Eigenbouw loont niet alleen financieel.
Oude versleten Italiaanse Mountainbike.
Stond al een paar jaar buiten in de regen en alles zat vast.
Tandwielen totaal versleten enzovoorts.
Stond op de nominatie vernietigd te worden!
Toch zonde deze weg te gooien.
Klik op de foto’s en buttons voor meer!
Nu ziet hij er zo uit:

Een mooie strakke E-bike van eigen ontwerp!
Maar dat ging niet vanzelf. Het is geen project voor iemand die niets met techniek kan helaas. Je hebt behoorlijk wat kennis en ervaring nodig om het een goede en veilige fiets te maken.
Ik wilde er een lange aftands elektrische toerfiets van maken en
heel veel aandacht aan veiligheid schenken.
Dus bedacht ik een aantal eisen waaraan de E-bike moest voldoen.

Eisen voor mij persoonlijk als de ideale toerfiets waren;
1)  Ik moet met beide voeten tegelijk de weg kunnen aanraken zonder om te vallen.
2)   Moet je niet te lang kromgebogen op je fiets willen zitten.
3)   Het achterlicht moet ook een remlicht bevatten .
4)   Het zadel moet comfortabel zijn voor lange ritten.
5)   Wil goed gezien worden in het donker.
De koplamp moet veel licht geven als er geen buitenverlichting in de buurt is.
6)   Moet makkelijk op een standaard kunnen staan.
7)   Wil niet te snelle trapbewegingen moet maken op max snelheid.
8)   Wil wel spatborden, maar zo eenvoudig mogelijk.
9)   Wil gezien de snelheid van de fiets schijfremmen hebben.
10) Een grote actieradius vind ik zeer belangrijk.
11) De fiets moet ook kunnen rijden als ik niet trap als ik geblesseerd
raak onderweg.
12) Wil in noodgevallen extra gas kunnen geven om snel weg te komen.
13)  De bedrading zo netjes mogelijk in het zicht of indien mogelijk helemaal wegwerken.
14) de fiets moet op 25 km per uur geschakeld kunnen worden en buiten de stad kunnen overschakelen naar meer snelheid.
15) Een goede buitenspiegel is zeer belangrijk i.v.m. inhalen of linksaf slaan, zodat je zonder om te kijken de weg goed kan zien.
16) Behalve de verplicht bel, moet er ook een hardere waarschuwing aan boord zijn voor noodgevallen.

Het bijkomende voordeel van zelfbouw is dat je de accu goedkoop kunt vervangen. Dat hebben de e-bike fabrikanten onmogelijk gemaakt. Dat doen ze in de eerste plaats dat klanten met hun fietsen niet kunnen knoeien met alle gevolgen van dien. Maar een bijkomend nadeel is, dat ze de accu’s onnodig duur maken voor diezelfde klant. Erg jammer dat laatste, want daardoor laten de meeste mensen de fiets in de asbak belanden, terwijl de fiets nog niets mankeert.

Na al deze eisen was het een grote klus om dat allemaal voor elkaar te krijgen, maar nu is het allemaal gelukt en heb ik de ideale toerfiets gebouwd en dat voor een fractie van de prijs van een nieuwe E-bike uit de winkel.

PS.
DE TOTALE KOSTEN AAN MATERIALEN WAREN
ROND DE €900,-
Een E-bike met ongeveer dezelfde opties wordt geschat
op zo’n € 4500,-

Niet alle materialen voor de bouw werden in China gekocht.
Het achterwiel heb ik bij “Efos E-bikes” laten spaken met een motor er in van 250 Watt. meer vermogen is illegaal en hij is zo al krachtig genoeg. Ook de controller en Display komt daar vandaan.
De accu kocht ik wel in China, want dat scheelt meteen 500€.
Het wiel is namelijk 36 Volt en de accu 48V. Dan win je veel aan kracht, al is de accu veel sneller leeg als je daar langdurig gebruik van maak. Maar het geeft een veilig gevoel als je plotseling moet versnellen en dat het ook mogelijk is.

 

NAAR MEERDERE OMGEBOUWDE FIETSEN

Scrol omlaag voor strange and beautiful things