Neopreenlijm blijft flexibel. Wordt gebruikt voor voorwerpen te hechten op bewegende items zoals een lopende band enz.
LEER aan elkaar naaien doet men vaak met zadelsteek.
LEER schoonmaken met zadelzeep
OLIEVERF kun je verdikken met ei-wit.
Roest van velgen verwijderen???
Met aluminiumfolie en wat polijstmiddel kun je bijvoorbeeld roest van spaken verwijderen totdat ze weer glimmen.
Ontroesten???
ONTROESTEN MET SCHOONMAAK-AZIJN
Chroompolishen???
Nikkel of zilver doorgepoetst tot messing ondergrond?
Zilverlife werkt op messing ondergrond.
Hiermee kun je zelfs messing verzilveren waar nooit zilver op heeft gezeten.
De programmeerbare LED strip welke ik gebruik voor bijvoorbeeld vlameffect of looplicht zoals bij de KIT-auto.
WS2815 DC (WS2812B12V) RGB LED PIXELS STRIP
RUBBER HOEZEN beschermen tegen uitdroging en scheuren?
TECTYL MULTIPURPOSE TRANSPARANT
Behandelen met blanke / transparante ML ofwel het spul wat je gebruikt bij auto’s om te beschermen tegen roest.
Deze is te koop in spuitbussen en eventueel met sproeislang voor inwendige delen. Als je het netjes doet, ziet het rubber er ook nog eens uit als nieuw.
BAKELIET
Bakeliet kan gereinigd worden met water en niet agressieve zeep (ouderwetse blokzeep is het beste), randjes met behulp van een zacht borsteltje. Voor erg vuile kunststof kun je Biotex gebruiken. Het bakeliet wordt daar erg dof van, maar dat kun je naderhand weer glanzend poetsen
Bakeliet poetsen is bijna niet mogelijk als iemand je al eens is voor geweest en gepoetst heeft met een grof polijstmiddel zoals commandant groen of rood. Bijna niet meer te herstellen.
HET PROBLEEM IS DAT DE BOVENSTE KLEURLAAG ER WORDT AFGEPOIETST. De onderlaag is flets en je ziet het vulmiddel dat is gebruikt.
Maar mij is het toch gelukt met schoensmeer van Palc (met schuimplastic kussentje) of ouderwetse gewone schoensmeer samen met Perloplast Soft Plasticpflege.
Een zwarte nerf kun je met viltstift doen en direct uitvegen zodat het overloopt met de originele laag.
Als het allemaal niet lukt kan je proberen met zuurvrije vaseline de kleur een beetje terug te krijgen.
Hiermee krijg je het niet meer als nieuw, maar de glans komt wel terug en de smeer zorgt er voor dat het wat donherder wordt en je de vlekken niet meer ziet. Ga nooit met een polijst schijf aan de gang. Ten eerste verdwijnen alle scherperanden en ten tweede krijg je er veuren in die niet meer te herstellen zijn.
Als je het op mijn manier doet, ben je heel lang bezig, maar geeft een redelijk goed resultaat.
Dubbele carburateur afstellen op gehoor met holle buis aan het oor boven de aanzuigplaats van de carburateurs door deze qua geluid gelijk te stellen met de stelschroef. Zo heb ik zelf vaak deze gebalanceerd op het gehoor.
Links op de foto hieronder kan je het verschil in aansluiting zien.
De foto rechts toont de aansluiting. De draden gaan naar de spoelen van de motor, door middel van de plaatjes er tussen in kan je dan instellen of die in ster of in delta aangesloten zit. Deze staat in delta aangesloten.
Als je een motor koopt staat hij vaak als ster ingesteld. Door heel eenvoudig de moertjes los te halen en de plaatjes te veranderen kan je hem omzetten. Deze aansluitingen staan ook aan de binnenkant op het kapje van de motor aangegeven.
Als hij vervolgens in delta staat, sluit je aan één kant op U V en W drie draden aan die naar de frequentieomvormer gaan. Op de omvormer zie je ook de U V en W weer terug. Het leuke van een 3 fase motor is dat het niet uitmaakt welke van de draden je waar op aansluit, qua U V en W. Mocht hij de verkeerde kant op draaien kan je simpel weg twee draden bij de aansluiting met de omvormer draaien, bijvoorbeeld U en V of V en W, en dan draait hij de andere kant op.