Kwam gereed op 27-10-2021
Door op de foto’s te klikken kunt u een vergroting zien.
Deze locomotief maakt een reis van 10 cm.
Het gaat er om dat dit een actief diorama moest worden.
De ruimte is beperkt en toch moet het fascinerend zijn om naar te kijken.
De locomotief is een zeer oud beestje en werd bij een antiekhandelaar gevonden in een etalage in Den Haag.
Het was een groot probleem met de originele motor. Die was totaal ongeschikt erg langzaam te kunnen rijden.
Daarom werd deze vervangen door een motor met vertragingskast.
Dat was nog niet zo simpel omdat de wielassen 12 mm dik zijn en er geen wormwiel te koop was met die maat.
Daarom deze zelf aangepast op de draaibank en het geheel verbust zodat de worm op de vertragingsmotor patste.
Onder in de bodem kwamen wat relais en een microprocessor zodat er een scenario geschreven kon worden om de loc wat minder saai zijn werk te laten doen.
Het idee van dit diorama is dat een restaurateur in zijn vrijde tijd aan de locomotief bezig is op een oud zijspoor.
Daarom moet hij af en toe wat heen en weer rijden, de motor testen en de versnellingen.
Achterop het diorama zit een timer, zodat de trein op bepaalde tijden gaat rijden en zijn programma helemaal afwerkt. Ook op het moment dat de timer de spanning er af haalt gaat het programma door totdat deze is afgewerkt. Daarna gooit deze de stroom-overbrugging er af en is de boel stroomloos.
Aan de zijkant is een sleutelcontact aangebracht zodat het diorama opgestart kan worden , ook al is staat de timer op stroomloos.
Het programma wordt dan 1 x uitgevoerd. Daarna is het geheel weer stroomloos totdat de timer de spanning weer inschakelt.
Op het pad achter de rails loopt een verdwaalde hond.
Dit soort dingen voeg ik in elk van mijn diorama’s toe bij wijze van grapje en kenmerk van mijn gedachten bij het bouwen van een diorama.
Achter de rails is een input voor de trein zijn rijstroom en het voeden van de verlichting.
Deze is uitgevoerd als USB-stekker. Zodoende is de trein af te koppelen als deze vervoerd moet worden of onderhoud gepleegd moet worden, zonder te solderen.
De trein zelf heeft het insteekgedeelte aan een kabel waarvoor ik een geleider ketting printte met de 3D-printer.
Hier ziet u het diorama zonder de locomotief. Als je dit ziet verwacht je niet dat er een locomotief van deze grootte er echt op kan gaan rijden. En toch is dat gelukt. Het was dan ook een grote uitdaging dit voor elkaar te krijgen. En dat het ook nog leuk is om naar te kijken.
Een achtergrond in dit diorama was geen succes. Maar toch wilde ik er een soort dieptewerking in maken. Dat heb ik opgelost door op de achtergrond een stukje braakterrein te maken , maar niet in de verhouding van de trein. Je ziet technisch dat het niet klopt en toch werkt het in de praktijk als dieptewerking.
Er mocht geen lichtkap op het diorama komen. De bedoeling was dat het ook zonder de glazen kap ten toon gesteld moest kunnen worden. Dus werden er spots en een lichtmast toegevoegd om de boel aan te lichten. Geeft een mooi effect als er weinig of geen licht in de omgeving is.
De grondspotjes.
Ook moest er een grondsein komen dat op rood staat als de trein stil staat en groen is als de trein rijdt.
Het grondsein werd voorzien van echt glazen lensjes.
De rails was niet voorradig, dus werd deze verlengd met stukken gemaakt op de 3D-printer.
De bogen en isolatoren werden zelf gemaakt.
De bogen werden geprint op de eigen gebouwde 3D-printer.
Hier de aangepaste motor met vertragingskast en aangepast wormwielstelsel.
Hierboven is te zien dat het wormwiel is aangepast.
Hier ziet u de aansluiting in werking met de draadgeleider en de USB verbinding.
Wat hier mist is nog een koppelingstelsel
Het glas er overheen zorgt dat het diorama tegen stof en vuil is beschermd. Het kan eenvoudig afgenomen worden.
Foto’s maken van dingen achter glas gaat meestal niet best door de weerschijn.
Hier is ook het koppelingsattribuut aangebracht.
Koppelings-ketting en leiding er naast. Ook weer met de 3D-printer gemaakt.
In rijdende toestand. Het licht is zo uitgevoerd dat als de locomotief terug rijdt het licht van voor naar achter wordt omgekeerd. Dus dat het rade licht er boven aangaat en aan de achterkant de witte lichten aangaan. 27-1-2021