DUMMY

DUMMY
Een modern sprookje voor volwassenen.

Slimme ministers van een vooraanstaand Koninkrijk had bedacht dat gewone burgers die op een of andere manier schade hadden opgelopen door toedoen van de regering, een claim konden indienen. Het ging dus goed met de economie.
Omdat het erg duur is om daarvoor een kantoor open te houden had men bedacht om dit te doen via een automaat.
Geen robot, maar gewoon simpel een munt-automaat waar je een smartphone in moet pluggen via USB na inworp van vijf Dollar of Euro. Daarna kun je een formulier invullen met je gegevens , het schadebedrag, enzovoorts.

Een goede vriend van mij vroeg of ik eens mee wilde om een ritje in zijn mooie oldtimer te maken.  Ja, daar had ik wel zin in, ik hou wel van een verzetje. Ik vroeg hem tijdens de rit , waar gaan we eigenlijk naar toe? “We gaan eens op bezoek bij de Koning, ik krijg namelijk binnenkort een hoop geld van de regering en daarbij lachte hij nogal geheimzinnig. Hij had wel vaker wel van die dingen dat ik dacht “soms spoort hij helemaal niet”. Hij had namelijk een goed plan zei hij en vertelde mij van de schaderegelingsautomaat.

Bij het mooie paleis van de koning aangekomen bleef hij bij de koninklijke garage staan wachten. “Waar wachten we op vroeg ik. We moeten  even wachten op de chauffeur van de koning. Na een poosje ging er een deur open van de garage en wilde er een grote Limousine naar buiten rijden. Mijn vriend zei “eens kijken of de auto wil starten, hij doet soms wat moeilijk bij de start”. Hij startte en zowaar de motor liep direct en reed meteen weg, terwijl de auto uit de garage dat ook deed.
De limousine schampte de hele zijkant van zijn wagen open en verloor een deel van de bumper en een achterlicht .
“Zo héé, jij was duidelijk fout maat”, riep hij naar de chauffeur van de Limousine.
De chauffeur riep terug “ dien maar een claim in bij een claim-automaat!” en reed onverstoord verder. “Mooi” zei mijn vriend. “Dat gaan we dan meteen maar eens doen”

We reden naar de dichtstbijzijnde claim-automaat en hij parkeerde de auto.
Hij maakte eerst foto’s van de schade en liep naar naar de automaat.
Zo eens even kijken. Ah, hier moet vijf Euro in.
“Nee Joh”, zei ik. “Kijk hier staat dat het inmiddels 10 Euro is geworden”.
“Maakt niet uit”, zei hij, dat verdienen we zo weer terug.
Gek zei ik, je kunt tegenwoordig toch elektronisch betalen?
“Nee, ze zijn bang dat je dan het koninkrijk kan hacken”, antwoordde hij.
Dus je moet zorgen dat je echt geld bij je hebt en dat hier in stoppen.
Je moet wel zorgen dat je de CLAIM-APP op je telefoon hebt staan, anders kun je geen claim indienen. Kijk hier staat het”. Ik keek en inderdaad er stond op de automaat een hele reeks voorwaarden om een claim in te kunnen dienen.
Hij sloot zijn smarttelefoon aan via een USB-gleufje.
In een display verscheen “GELD INWERPEN”.
Hij deed er 10 Euro in en er klonk een luid zuigend geluid.
“Wat is dat”, vroeg ik. Hij zei, “Het geld wordt meteen naar een ondergrondse bunker afgevoerd.
Dat is tegen Plofkraken. Wisselgeld krijg je niet als je er teveel in gooit. Kijk, hier staat het”.
GEPAST BETALEN. WISSELGELD NIET MOGELIJK!
Na even wachten lichtte er een klein schermpje op. Er verscheen een tekst met

MAAK UW KEUZE”.

Na weer even wachten kwam er een keuze menu;
Om welke schade gaat het?
Kies 1 voor verkeersschade, 2 voor lichamelijke schade, 3 voor geestelijke schade.

Hij koos 1.

even geduld a.u.b.”

Toen verscheen er een tekst met “ Werp € 2,00 administratiekosten bij in geval van verkeersschade”.
Ook die gooide hij in de automaat. Weer klonk het zuigende geluid en weg was het geld.
Toen verscheen er de tekst “ U kunt nu uw gegevens achterlaten ”.
Toen “Werp € 3,00 voor het schadeformulier te activeren“.
Inmiddels waren er dus al 15 Euro verdwenen.

Toen verschenen er verschillende invulvelden en ruimte om foto’s te uploaden.
Bij elke foto moest nog een een Euro worden ingeworpen zodat hij op 22 Euro uitkwam.
Hij vulde zijn gegevens in, gaf het schadebedrag op en nadat het was geaccepteerd verscheen er de tekst
BINNENKORT KUNT U DE SCHADEVERGOEDING OP UW BANKREKENING VEREFFEND ZIEN

“Was dat alles?” vroeg ik hem. Terwijl hij zijn telefoon weer opborg zei hij, “ja dat is handig hé? Geen gedoe met een ambtenaar en geen bewijsstukken die weg kunnen raken”.

Na drie maanden kwam ik hem weer tegen.
Ik zag hem voorbij rijden met de oldtimer en zag tot mijn verbazing dat de schade nog steeds niet was hersteld. Ja, ja , ik verwachtte al zoiets. Thuisgekomen belde ik hem op. “Zeg , ik zag je vanmiddag voorbij rijden, maar de schade is nog niet gemaakt”. “Nee”, zei hij. “Er staat nog steeds niets op mijn bankrekening. Ik heb van anderen gehoord dat het wel een jaar kan gaan duren omdat er zoveel gebruik wordt gemaakt van de Schade-automaat”.
“Nou ben je lekker mee”, zei ik. “ En nu?”

Een jaar later zag ik hem weer voorbij rijden met de Mercedes. De schade was inmiddels gerepareerd.
Hij zag mij en zei, “ ga je mee even ergens wat drinken? Kunnen we eens bijpraten”.
Mijn vriend vertelde dat de schade nog steeds niet was uitgekeerd en het inmiddels maar zelf had betaald. “Ja, ik kan zo toch niet blijven rondrijden?”.
Ik zei, “ maar hoor je er dan helemaal niets van?” “Ja, via internet kun je vragen waar je geld blijft, maar het antwoord is steeds “ u staat op de wachtlijst. Het kan even duren want er zijn miljoenen wachtenden voor u. Elk geval wordt door een speciaal ambtenaar onderzocht en betaald”.
“Er valt mij iets op” ,zei ik. “Heb je al gehoord dat iemand werkelijk is uitbetaald?”
Dat wel. Maar het  schijnt dat er maar één ambtenaar is om de schadeclaims te verwerken en zeker een dag nodig heeft per claim om het af te handelen.
“Als je kijkt bij de recensies op de site, zie je daar dat er een heleboel mensen erg tevreden zijn met de afhandeling”.
“Ook in sommige Blogs zijn er mensen die zeggen geld te hebben gekregen”.
“Toch heb ik er een naar gevoel bij”, zei ik. Ik geloof niet dat jij tijdens je leven nog aan de beurt komt. Volgens mij ben je voor de gek gehouden.
“Zullen we gaan vannacht eens een kijkje nemen bij die automaat”, opperde ik.
Hij zei, “ja dat gaan we doen, ik neem wel gereedschap mee”.
“Hopelijk worden we niet gesnapt, maar ik moet toch echt eens gaan zien wat er in het apparaat te vinden is”.

Uiteindelijk was het niet moeilijk om het apparaat te openen. Vier schroefjes en de voorkant ging open, draaiend op twee scharnieren.
Behalve de geld-inworpgleuf met een sensor en een spoeltje zat er bijna niets in. Alleen het USB-gleufje met een klein kastje plus display.
Ernaast, tegenover de geld-inworpgleuf zat nog een selector met daaraan de zuigslang voor de afvoer voor het ingeworpen geld.
Dat was alles! Niet eens een bedrading, netwerkaansluiting of stroomaansluiting. NIETS! Zo te zien werd alles gevoed met de stroom uit de smartphone.
We namen het kastje mee om thuis verder te onderzoeken.

Nadat we het kastje geopend hadden zagen we dat er behalve het display een paar draadjes inzaten met daaraan een zwarte druppel kunststof waarin een chip en nog een klein spoeltje zat. We sloten de smartphone er op aan en meteen stond er dat er geld in de gleuf moest. Verder kwamen we niet. Toen dacht ik aan het spoeltje. Er moest waarschijnlijk een magnetisch veld gekoppeld worden.
Ik pakte een kleine spoel uit mijn elektronica spullen en sloot er een toongenerator op aan en hield dat bij het kastje.
Na even draaien aan het frequentie wiel veranderde tekst op het scherm.

NIET DE JUISTE FREQUENTIE, u moet 1001 Hertz aanbieden”.

Ik draai door tot 1001 hertz en de tekst veranderde als volgt.

U heeft een apparaat van het koninkrijk gestolen.
U bent STRAFBAAR als u dit apparaat niet terug plaatst in de automaat.
Uw gegevens zijn nu bij ons bekend”.

Mijn vriend en ik schrokken er wel even van, maar nu we toch bezig waren moesten we verder zoeken. Toen kwam ik op het idee om een andere vriend van mij eens te laten kijken naar de Claim APP .
Hij zag kans om de App te kraken en we verwonderden ons er over dat het zo simpel was.
In de programma regels stond er dit:
Deze App is gemaakt in opdracht van uw koninkrijk.
Het is u gelukt om er achter te komen dat de schade-automaat een Dummy is.
U snapt nu dat er bij ons nooit en te nimmer claims binnenkomen. Het is een manier om het volk tevreden te houden. Geld wordt er nooit uitgekeerd!

Mocht u deze informatie landelijk bekend maken, uw gegevens zijn uiteraard nu bij ons bekend.
Uw gegevens werden opgenomen terwijl u de App installeerde. Daarna nog een keer toen u uw smartphone aansloot op de Dummy. Daarna nog een keer toen u het apparaat opende en aansloot. De foute frequentie heeft u verraden toen u instelde op 1001 Hertz.
Bij bekendmaking van dit feit zal u een levenslange celstraf ten laste worden gelegd wegens landverraad.
U kunt uw straf ontlopen omdat u o.a. de kennis heeft deze informatie te bereiken en tevens doordat u het apparaat weer terug plaatst in de automaat.
Verder nog het volgende; U dient u vrijwillig  aan te melden bij het rijk omdat u de nodige kennis bezit  en deze informatie heeft begrepen. Het rijk biedt u een job aan als medewerker PR of IT bij het rijk , ter bescherming van ons Koninkrijk.
Bel dit speciale nummer dat hierna volgt. Uw salaris is afhankelijk van de hoeveelheid klachten en claims die er worden ingediend door het volk”.
Getuigen van uw daad dienen te worden aangegeven om redenen die u bekend zijn.
We keken elkaar aan en hebben diezelfde dag nog de automaat hersteld.

JM (in 2015 bedacht en geschreven door Jacques Mul)

Terug naar het MENU